تحریف چهارم ، تحلیل واقعه ی عاشورا در قالب یک حماسه

عده ای می خواستند این حقیقت قدسی و ماورائی را در قالب یک حماسه تحلیل کنند، گاهی دچار مبالغه شده اند، مبالغه های صوری، چون نمی توانستند باطن عظیم این حادثه را تبیین بکنند، ناچار به مبالغات صوری کشیده شدند. فرض کنید تعداد لشکر را افزایش دادند، زمان حادثه ی عاشورا را افزایش دادند و امثال این گونه تحریف ها. این قبیل مبالغات غلط است و نباید اتفاق بیفتد.

ولی واقعاً این تحریفها درمقابل تحریفهای بزرگ، تحریفهای مهمی نیستند، تحریفهای مهم، تحریفاتی هستند که در طول تاریخ، برای فروکاستن از اثر بخشی این حادثه صورت گرفته است.

به دلیل این که اثر گذاری حادثه ی عاشورا بر فرآیند جامعه ی جهانی کاملاً مشهود شده و دوست و دشمن فهمیده اند که امواج این حادثه دارد به یک موج فرهنگ جهانی در مقابل فرهنگ مدرن تبدیل می شود. اگر صحبت از جنگ بین تمدن هاست، جنگ بین تمدن اسلام و تمدن غرب، به عنوان محوری ترین این جنگ هاست، در کانون این تمدن، اسلام انقلابی و اسلام شیعی است. این را دوست و دشمن می دانند. هانتیگتون که تئوری پرداز این جنگ است، می گوید: اسلام انقلابی و رادیکال و به تعبیر دیگر بنیادگرا، مبدأ این درگیری است و نقطه ی کانونی جوشش فرهنگ اثر گذاری بر حیات بشر، عاشوراست.
در همایش چند سال قبل یهود گفته شد که شیعه دو نقطه ی اصلی اتکا دارد، عاشورا و انتظار. و ما باید این دو تا را در فرهنگ تشیع و جامعه ی جهانی تغییر بدهیم.
دشمن دقیقاً به اثر گذاری این حادثه و فرهنگ سازی این حادثه توجه پیدا کرده و متوجه شده است که این واقعه از یک حادثه ی شخصی و قدسی به یک حادثه ی اثرگذار در فرآیندهای سیاسیِ جهانی تبدیل شده و امواجش جامعه ی جهانی را تحت تأثیر قرار داده و به اصطلاح، جهانی سازی را با خطر جدی مواجه کرده است. یعنی به رقیب جهانی سازی مادی تبدیل شده.

/ 2 نظر / 5 بازدید
بوی کربلا

سلام در مسابقه بوی سیب من به وبلاگ زیبای شما امتیاز دادم ممنون میشم شما هم به وبلاگ من امتیاز بدید با نام بوی کربلا تاریخ ارسال 1389-10-04 کد اثر 291

72+1 داستان کوتاه عاشورایی

وبلاگ 72+1 داستان کوتاه عاشورایی را ه افتاد...