تحریف سوم ، مصادره نمودن مفهوم عاشورا به مفهوم لیبرال دموکراسی

تحریفی را که وارد کرده اند این است که می گویند عاشورا را در گذار سکولاریسم تفسیر کنیم،کما این که انتظار را به شیوه ای دیگر تفسیر نمودند. آنها می گویند: انتظار یعنی افق آینده ی روشن؛ طی یک اصلاحات تدریجی خود بشر عقلانیتش رشد می کند و به جامعه ی لیبرالی می رسد، لیبرالیسم جهانی شده و دموکراسی فراگیر می شود، این تفسیر از انتظار تحریف انتظار به نفع لیبرالیسم و لیبرال دموکراسی است. به جای این که انسان را در فرآیند کلمه ی توحید، فعال کند، در فرآیند تمدن مادی فعال می کند.

عاشورا را هم می خواهند دستخوش همین تحریف کنند.  می گویند: امام حسین قیام کرد چون حکومت یزید مشروع نبود، چرا؟ چون حکومتی مشروع است که ناشی از رأی مردم باشد، چه امام حسین باشد چه یزید! اگر امام حسین علیه السلام مردمی نبود مشروع نیست، اگر یزید مردمی بود مشروع است! می گویند: چون حکومت دموکراسی نبود، سلطنتِ موروثی بود، نه انتخابی که مردم به پادشاه رأی دهند؛ امام با این مبارزه می کرد. آیا واقعاً مبارزه ی امام حسین علیه السلام با سلطنت بود؟ آیا می خواست سلطنت را به دموکراسی تبدیل کند؟ این بدترین نوع تحریف است.

این تحریف، تحریف مدرن است. یعنی مفهوم عاشورا را  به مفهوم لیبرال دموکراسی مصادره کردن. می گویند قیام عاشورا این است که برای اقامه دموکراسی بجنگیم و امام حسین برای اقامه دموکراسی می جنگید! آیا امام حسین برای اقامه ی کلمه توحید می جنگید یا دموکراسی؟ آنها می گویند: این خون را ما بریزیم تا دموکراسی برپا شود، چه تحریفی بدتر از این. سخیف تر از این در باب امام حسین علیه السلام صحبت نکرده اند. این خلاف همه ی مفاهیمی است که از عاشورا باقی مانده است. امام حسین علیه السلام درباره ی قیام خود بسیار سخن گفته اند. آیا یک جا عدم مشروعیت یزید را به این بر می گرداند که چون سلطنت موروثی است یا چون دمکراسی نیست؟ یا می گویند: یزید فاسق است، فاجر است، شارب الخمر است، چنین است، چنان است. می گویند: از محیط بندگی خدا خارج شده است. حکومتش حکومت الهی نیست، نه اینکه دمکراسی نیست.

/ 1 نظر / 4 بازدید
مادرسادات

با سلام در جشنواره بوی سیب ما به شما رای کامل یعنی 10 را دادیم شما هم به وبلاگ من یه نگاهی بندازید اگر خوب بوی رای بدهید یا علی وبلاگ قشنگی داریید کد اثر من 419 و در قسمت وبلاگ محور می باشم